Wetenschappelijke Screening voetbal

In Sportkinelab kunnen we tijdens een inspanningstest een stofwisselingsanalyse doen met de Aeroscan. Met deze labo-inspanningstesten (lopen en fietsen) en met onze deskundige interpretatie van de resultaten, kunnen we voor u een individueel onderbouwd trainingsadvies afleveren.

Hoe werkt het?

De Aeroscan analyseert op een zeer precieze manier je energiestofwisseling. Het levert de meest accurate informatie voor optimaal en efficiënt trainen en bewegen. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat dit toestel even betrouwbaar is als de referentietoestellen die voor de klassieke ergospirometrie op de markt zijn.

Bij deze inspanningstest kunnen we zeer eenvoudig je (maximale) zuurstofopname en de verhouding tussen koolhydraten- en vetzuurverbranding berekenen.

Het grote voordeel t.o.v. de klassieke ergospirometrie is dat de Aeroman Professional een veel vlottere en comfortabelere testafname toelaat voor jou als geteste, omdat je geen volledig masker maar slechts een heel licht mondstuk opzet. Bovendien hoef je dit mondstuk niet continu te dragen tijdens de test.

Voor wie is dit goed?

Aeroscan is voor iedereen een meerwaarde. Zowel de vrijetijdssporter, die gezond wil bewegen en een aangepast trainingsschema wil volgen, als de getrainde atleet die streeft naar nieuwe records of bijkomende doelstellingen.

Wil je weten aan welk tempo of welke duur je bij het lopen bvb. het meest vetten verbrandt, dan vind je dit ook automatisch en zeer overzichtelijk terug in de resultaten.

Hoe verloopt de test?

Je krijgt tijdens een normale inspanningstest (op de loopband of op de fietsergometer) op het einde van elk inspanningsniveau een mondstuk aangereikt, waarin je ademt gedurende een halve minuut. Dit gebeurt op een zeer comfortabele manier, waarbij je inspanning zelf in het geheel niet gestoord wordt.
De software analyseert tegelijkertijd de parameters van zuurstofverbruik, respiratorische quotiënt, koolhydratenverbranding, vetverbranding, ….

Meteen na je testafname krijg je hierbij alvast enige mondeling toelichting. Vervolgens werken we op basis van al de relevante testgegevens een overzichtelijk schriftelijk rapport voor je af met je gedetailleerde trainingsadviezen.

Instructies ter voorbereiding van uw test:

Voor de test:

  • Uw laatste wedstrijd/intensieve training moet ten minsten 4 dagen geleden zijn.
  •  Op de dag voor de test, alleen een zeer lichte training inplannen of plan een rustdag in.
  • Eet koolhydraatrijk voedsel op de dag voor de test (bv. brood, rijst, pasta).

Op de test dag zelf:

  • Voer geen fysieke inspanningen uit en verschijn uitgerust op de test.
  • Drink voldoende water.
  • Nuttig een fatsoenlijk, evenwichtig ontbijt.
  • Onthoudt u van koolhydraatrijk voedsel (bv. energierepen) tijdens de dag van de test.
  • Onthoudt u van eten en drinken volledig (behalve water) in de laatste 2 uur voor de test.

Belangrijk om mee te nemen:

Voor de test moet u het volgende meenemen: sportkleding, hardloop of sportschoenen en een handdoek.
Wat zijn uw voordelen?

Je zal sneller trainingseffect en resultaat boeken. Dankzij deze analyse en de aangereikte adviezen zal je immers:

  • Juister gaan trainen
  • Overtraining voorkomen
  • Beter gaan presteren